Duplicate content uniek maken

Na een jaar zwoegen denk je dat je webshop (geldboom) eindelijk gaat renderen en dan ketst Google zo 99% van je pagina's uit de index. Duplicate content lees je op je scherm. Maar je hebt de stagiair toch al die 20.000 artikelen laten voorzien van een unieke tekst? Hoe kan dit en los ik het op denk je terwijl je mij aan het bellen bent. Ik zei het toch zegt de man aan de andere kant van de lijn nadat jij je verhaal hebt gedaan.

De meeste webshops richten zich op een niche of op een bepaald soort product, vaak gecombineerd met een specifiek marktsegment. Je verkoopt kantoormeubilair voor bedrijven met een groot budget of gegraveerde relatiegeschenken voor het MKB. De kans is dan groot dat je producten en de product fotografie extreem veel op elkaar lijkt. Je kan dan 20.000 teksten gaan schrijven maar als die producten allemaal op elkaar lijken en je zoveel teksten moet gaan schrijven dan zal de kwaliteit van die teksten hoogst waarschijnlijk niet van al te beste kwaliteit worden. Je kan ook een extreem goede tekst schrijven en die bij alle producten zetten. Dan weet je zeker dat er maar 1 artikel goed in de index terecht komt.

We leven in een tijd dat computers een volwaardig gesprek met je kunnen voeren. Chat GPT is weliswaar niet van Google maar zoekwoorden injecteren in abominabele teksten om goed in Google te komen is echt niet meer van deze tijd. Wat dat betreft probeer ik Google ongeveer op gelijke tred te zetten met een mens. Is de content voor een natuurlijke persoon helder, duidelijk, nuttig, dan vind Google de tekst ook goed. Alleen Google heeft een superkracht, die weet of je diezelfde tekst elders ook hebt gebruikt en dat vind Google niet zo leuk, althans, Google wil niet 10x hetzelfde resultaat op moeten slaan en al helemaal niet 10x hetzelfde aan gebruikers laten zien.

Je kan dit oplossen door content te genereren. Er zijn heel veel methoden om content te genereren, misschien wil Chat GPT wel 20.000 unieke product omschrijvingen voor je maken. Mijn favoriete methode werkt ongeveer als volgt. Ik laat mijn klant per onderwerp een stuk of 5 alinea's maken. Gaat het om een bureau dan bijvoorbeeld 10 alinea's die iets zeggen over de textuur en 10 alinea's met informatie over de leverancier en 10 over ergonomie, et cetera. Elke alinea zegt iets over dat onderwerp maar op de uiteindelijke product pagina wordt maar 1 van de 10 alinea's per onderwerp gebruikt. Stel dat je over 5 eigenschappen 10 beschrijvingen maakt dan zijn er dus 105 oftewel 100.000 combinaties mogelijk. Ruimschoots voldoende om 20.000 artikelen te voorzien van een unieke goed lopende tekst die klopt en voor gebruikers fijn is om te lezen maar het is nog niet helemaal klaar hoor. De alinea's zelf voorzien we van variabelen, bijvoorbeeld de kleur, het materiaal et cetera. De combinatie alinea's is dan uniek en elke alinea op zichzelf ook. Het is even een klusje maar vergelen met 20.000 artikelen schrijven stelt het niet veel voor en het resultaat is hoogst waarschijnlijk eens stuk beter.